Specialistul nostru in finante,col.ec.r.T.Gh.pune intrebari si da raspunsuri/solutii celor care au gandit si au scris anapoda legea pensiilor militare de stat (si urmatoarele) !
marți, 2 februarie 2016
SCRISOARE DESCHISA adresata structurilor din M.Ap.N. care au facut propuneri pentru Legea pensiilor militare si pentru modificarea acesteia
Specialistul nostru in finante,col.ec.r.T.Gh.pune intrebari si da raspunsuri/solutii celor care au gandit si au scris anapoda legea pensiilor militare de stat (si urmatoarele) !
Domnilor,
Am asteptat LEGEA PENSIILOR
MILITARE DE STAT inca de la mijlocul anului 2012 ca pe un
act normativ necesar functionarii
normale a unui segment al societatii. Motivul pentru care “NASTEREA” acestei
legi a durat trei ani l-am banuit inca de la primele “proiecte” care circulau in spatiul virtual,
iar “PROPUNERILE” de imbunatatire pe
care le-ati facut pentru O.G.57/2015 m-au edificat pe deplin.
Ati facut o lege “PRAF
IN OCHI”, pentru “PROSTIME”, cu expresii
pompoase, dar cu “PORTITE” penru
baietii destepti.
Iata exemplul
nr. 1:
Legea nr.223/2015 privind
pensile militare de stat zice la art.2:
“Art. 2 – Principiile de baza ale sistemului pensiilor militare de stat
sunt urmatoarele :
a) principiul unicitatii, potrivit
caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul de pensii militare de stat BAZAT PE ACELEASI NORME DE
DREPT, PENTRU TOTI PARTICIPANTII LA ACESTA;”
iar la art.3:
“Art.3. – In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarea semnificatie:
.
. .
d) pensionar militar – persoana
definita la lit. a) – c), care
beneficiaza de pensie militara de stat
in conditiile prezentei legi;”
Toate bune si frumoase, numai ca, spre
sfarsitul legii, atunci cand cititorul uita inceputul, apare art.122 modificat
prin O.G.57/2015 care zice:
“Art.122. Militarii, politistii si
functionarii publici cu statut special, precum si urmasii acestora, care la
data deschiderii dreptului de pensie,de catre casa de pensii sectoriala
competenta, indeplinesc conditiile
prevazute de prezenta lege cat si de cele prevazute LA DATA DE 1 IANUARIE
2016 (sublinierea mea) de Legea nr.263/2010 privind sistemul
unitar de pensii publice, cu modificariele si completarile ulterioare, pot opta
in termen de 5 ani, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru
modul de calcul prevazut in Legea 263/2010, cu modificarile si
completarile ulterioare, in vigoare LA DATA DE 1 IANUARIE 2016.”
In forma promulgatga a Legii nr. 223/2015 la art.122 se prevede termenul de 3 ani pentru manifestarea optiunii dar formularea articolului lasa posibilitatea
unor interpretari ale regulilor.
CE FACETI DUMNEAVOASTRA ?!?
Stiind ca modul
de calcul al pensiei MILITARE DE STAT
prevazut la art. 29 si 30 modificate la propunerea dvs. este ABSOLUT INACCEPTABIL
pentru cei cu:
- functii mari ,
- vechime
cumulata in “ ALTE CONDITII” foarte mare
ati cautat VARIANTE:
·
intai ati batut in
cuie prevederile Legii 263/2010 asa cum arata ele la 1 IANUARIE 2016 pentru ca
asa va convin dumneavoastra, adica sa ramana la numitor cifra mica;
·
apoi, gandindu-va ca
unii dintre dvs. au mai mult de 3 ani pana sa –si intocmeasca dosarul de
pensie, ati lungit perioada de optiune la 5 ani;
·
ati creat, dintru-un
condei, un interval de 10 ani ( da la 01.01.2011 cand a intrat in vigoare Legea
263/2010 pana la 31.12.2020) in care va asigurati PENSII MAI MARI !
INTREBARI
La exemplul 1:
1. Se mai respecta principiul stipulat la art.2 lit. a) din Legea 223/2015 daca
normele de drept difera ?
2.Daca pensia calculata in baza
Legii 263/2010 privind sistemul unitar
de pensii publice mai poate fi numita
PENSIE MILITARA DE STAT ??
3.Fiind PENSIE PUBLICA beneficiarul
mai poate fi numit PENSIONAR
MILITAR cu toate drepturile ce decurg
din aceasta calitate ???
4.In momentul cand se calculeaza pensia
PUBLICA nu este normal ca dosarul sa fie remis CNPP iar angajatorul sa vireze partea sa de contributie de asigurari
sociale in raport cu conditiile de munca acordate beneficiarului si pentru INTREAGA PERIOADA DE COTIZARE?? Asa ca sa se respecte principiul
contributivitatii !! Va aduceti aminte
cat tapaj s-a facut cu contributia ? Si
atunci masa militarilor contribuise , ca orice cetatean roman, numai la Fondul
pentru pensie suplimentara !! Institutiile angajatoare (M.Ap.N.,…) erau cele
care nu-si platisera contributia.!!
5.Cam ce procent din cei pensionati in
perioada 01.01.2011 – 31.12.2020 credeti ca vor opta pentru varianta de calcul
prevazuta de Legea nr.223/2015 ?? (si daca e sub 50%--PENTRU CE ATI MAI FACUT
LEGEA ??)
UN RASPUNS DE PRINCIPIU : Trebuia renuntat definitiv la legaturile cu Legea nr.263/2010 ca doar de
ea am vrut sa scapam.
La exemplul
2
a) Legea
nr. 223/2015 prevede clar:
“Art.5 …(2)FONDURILE necesare pentru plata pensiilor militare SI
ALTOR DREPTURI DE ASIGURARI SOCIALE cuvenite pensionarilor militari se asigura
de la bugetul de stat ,prin bugetele institutiilor prevazute la alin.(1).”
b)
Legea nr. 80/1995 prevede si ea foarte clar:
“Art.9 Cadrele militare in activitate au dreptul la:
. . .
b) echipament, hrana, ASISTENTA
MEDICALA, MEDICAMENTE, locuinta de serviciu GRATUITE…”
“Art.23 – (1) Membrii familiilor
cadrelor militare in activitate beneficiaza GRATUIT de:
a) ASISTENTA MEDICALA
SI MEDICAMENTE in cadrul retelei sanitare a M.Ap.N. sau in alte retele
sanitare, cu DECONTAREA CHELTUIELILOR de catre acest minister.”
“Art.26- (1)Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in rezerva si in retragere, PENSIONARI
MILITARI,(accentuez PENSIONARI MILITARI) au dreptul GRATUIT
la ASISTENTA MEDICALA
si MEDICAMENTE in conditiile art.23 alin.(1) lit.a)…..”
c) CE ziceti dvs. prin art.31 modificat al Legii 223/2015
:
“Art.31 – (1) Cota de contributie individuala la bugetul de stat este egala
cu cota de CONTRIBUTIE INDIVIDUALA DE ASIGURARI
SOCIALE.Baza lunara de calcul al
contributiei individuale o reprezinta solda lunara bruta/salariul lunar brut,
iar in situatia in care acesta este mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul
salarial MEDIU BRUT utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de
stat,contributia individuala la bugetul de stat se calculeaza la limita acestui
plafon.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, contributia individuala
la bugetul de stat, suportata de personalul prevazut la alin.(1), nu va diminua
soldele/salariile nete realizate lunar. …”
(VA REAMINTESC FAPTUT ca si pana acum contributia
prevazuta la art.31 alin.(1) nu modifica solda neta lunara cu partea care depaseste 5% !!)
INTRBARI LA EXEMPLUL NR. 2 :
1. Daca pensia militara si celelalte drepturi de asigurari sociale se
asigura de la bugetul de stat, pentru ce mai este nevoie sa mentineti CONTRIBUTIA LUNARA ??
2.Daca asistenta medicala a cadrelor militare in activitate este GRATUITA,
de ce mai este nevoie sa mentineti
CONTRIBUTIA LUNARA ??
3.Daca PENSIONARII MILITARI au
dreptul la medicamente si asistenta medicala gratuita, de ce li se retine
lunar, din pensie, CONTRIBUTIA la Fondul
unic de asigurari de sanatate ??
POSIBIL RASPUNS:
Contributia individuala mai mare de 5% este singura legatura cu Legea nr.263/2010 iar dvs.
ati vrut sa o pastrati TOCMAI PENTRU MODUL DE CALCUL PENTRU CARE VETI OPTA !!
Exemplul nr. 3
a)
In forma initiala, care incuba spiritul in care a gandit legiuitorul, Legea
nr.223/2015 prevede la art. 108 :
“Art.108. – Militartii, politistii si functionarii publici cu statut
special care au platit contributie la FONDUL
PENTRU PENSIE SUPLIMENTARA
si/sau CONTRIBUTIA INDIVIDUALA LA
BUGETUL DE STAT beneficiaza de un SPOR PROCENTUAL la CUANTUMUL PENSIEI stabilite in conditiile art.
29, 30 si 39, astfel:
a) 3% pentru o vechime a
contributiei intre 5 – 15 ani;
b) 6% pentru o vechime a
contributiei intre 15 – 25 ani;
c) 9% pentru o vechime a
contributiei peste 25 ani.”
b) Legea 263/2010 prevede la
art.168:
“Art.168 – (1) Asiguratii care au
contribuit la Fondul pentru pensie suplimentara cu 2%, 3%, respectiv 5%
beneficiaza de o crestere a punctajului,
determinat prin aplicarea urmatoarelor procente la punctajele lunare realizare
in aceste perioade astfel:
a) 16% pentru periada 01.01.67 – 01.01.73
. . .
i) 17% dupa 01.02.99
…..”
CE ziceti
dvs. in urma modificarii art.30 si art.108 prin OG
57/2015:
“Art.30 – Pensia stabilita, recalculate si actualizata in
conditiile prezentei legi NU POATE
FI MAI MARE
DECAT 85% DIN
BAZA DE CALCUL prevazuta la art.28”
Ärt.108 – Pentru militarii, politistii si functionarii publici cu statut
special care au platit contributie la Fondul pentru pensia suplimentara si/sau
contributia individuala la buget la stabilirea, recalcularea sau actualizarea pensiilor militare se acorda
un spor de:
a)3% pentru o vechime a
contributiei intre 5 – 15 ani
b)6% pentru o vehime a
contributiei intre 15 – 25 ani
c)9% pentru o vechime a
contributiei peste 25 ani”
INTREBARI LA EXEMPLUL 3:
1.Cum ati putut modifica art.108 fara sa pastrati spiritul legii ??
2.Cum este posibil ca un militar care a contribuit, DIN SOLDA LUI LUNARA,
timp de peste 25 ani la Fondul pentru pensie suplimentara sa nu primesca,in
momentul pensionarii, NICI UN LEU ???
3.Ati citit legea pentru contituirea Fondului pentru pensie suplimentara ??
La intrebarea 3 va raspund eu ca sa
nu mai pierdeti vremea: Este vorba de
Legea nr.27 din 1966 care prevede:
“Art.70 Cu incepere de la 1
ianuarie 1967 se instituie, in afara pensiei de asigurari sociale, pensia
suplimentara, care se bazeaza pe
principiul MUTUALITATII intre angajati “
“Art.75 (2) Pensia suplimentara se
plateste deosebit de pensia de asigurari sociale si de ajutorul social,
INDIFERENT DE CUANTUMUL ACESTORA DIN URMA”
Tot in acea lege se spune ca Fondul
pentru pensia suplimentara se pastreaza intr-un cont special si este purtator
de dobanzi.
ESTE PENTRU PRIMA DATA CAND UNEI
CATEGORII DE PENSIONARI
I SE SUSPENDA ACEST DREPT !!!
POSIBIL RASPUNS:
Daca tot optati pentru modul de calcul prevazut de Legea nr.263/2010,care
va acorda sporurile pentru contributia in cauza, ce rost are sa dati
“PROSTIMII” dreptul la pensia suplimentara !?!?!?!
Si, la final, o intrebare pentru proiectul normelor de aplicare a Legii nr.223/2015:
Daca prin O.G.57/2015, art.1, alin. (4) VALOAREA DE REFERINTA se mentine
si pentru anul 2016 la 600 lei iar INDICATORUL DE PRIORITATE
INTERSECTORIALA este 0,55, care va fi VALOAREA DE REFERINTA SECTORIALA pe care o veti folosi la ACTUALIZAREA bazei
de calcul ???
Al dvs. pentru urmatorii cel putin 35 ani
Col.(rz.) T.Gh.